Het NHIF gaat nu hulpmiddelen verlenen aan mensen met een handicap

Vanaf 1 juli 2022 zal het Nationaal Ziekteverzekeringsfonds (NHIF) hulpmiddelen, apparaten, uitrusting, medische hulpmiddelen (PSPSMI) en reparatieactiviteiten onderhandelen, toekennen, betalen en controleren, als volgende stap voor een soepel verloop van het proces door de Agentschap voor Sociale Bijstand (ASP) aan de Schatkist.

Wat zijn de voordelen:

• Tijd besparen:

U bezoekt LKK/TELK/NELK, waar u een elektronisch protocol/beschikking ontvangt voor een hulpmiddel, hulpmiddel, voorziening of medisch hulpmiddel. Ter plaatse heeft u de mogelijkheid om een ​​aanvraag in te dienen bij het Regionaal Ziekenfonds (RDIF) en NHIF, die elektronisch door de LKK/TELK/NELK in de instelling wordt verzonden;

U ontvangt bericht van het RHOC/NHOC over de verleende goedkeuring voor het verstrekken van PSPSMI via de door u opgegeven e-mail en/of per telefoon, zonder dat u het kantoor van het RHOC bezoekt.

• Je hebt de vrijheid om te kiezen:

U kunt uw hulpmiddel, apparaat, faciliteit of medisch hulpmiddel landelijk verkrijgen of repareren bij elke detailhandelaar die een contract heeft met het RHOC.

Wat moet u doen als u een persoon met een handicap bent en een hulpmiddel, apparaat, voorziening of medisch hulpmiddel nodig heeft?

• Voor een bezoek aan de LCC/TELC/NELC, waar u een elektronisch protocol/besluit ontvangt voor het voorschrijven van PSPSMI;

• Naar het protocol/besluit om ter plekke een elektronische aanvraag in te vullen voor toestemming voor de voorgeschreven PSPSMI en de noodzaak om deze te verstrekken. De aanvraag kan ook worden ingediend door een door u gemachtigde persoon;

• Deskundige commissies van het Zorgverzekeringsfonds/Zorgverzekering beoordelen uw elektronische aanvraag en geven een goedkeuring of een gemotiveerde weigering;

• Op elke akkoordverklaring staan ​​gegevens van u of uw gemachtigde als de aanvraag door hem is ingediend. Op de goedkeuring wordt een registratienummer en de datum van afgifte vermeld. Het bevat PSPSMI met hun NHIF-codes;

• U of de door u gemachtigde persoon wordt over de goedkeuring of de gemotiveerde weigering geïnformeerd door middel van een schriftelijk bericht op het door u aangegeven e-mailadres en/of telefonisch. Het is niet nodig om een ​​kantoor van de RZOK te bezoeken;

U ontvangt uw PSPSMI van elke detailhandelaar die een contract heeft gesloten met de RZOK, zonder territoriale beperking – dat wil zeggen, waar het u uitkomt, binnen het grondgebied van het land. Voor dit doel moet u zich identificeren bij de handelaar van uw keuze door middel van een identificatiecode – TIN, LNCH, naam, nummer en datum van goedkeuring voor het verlenen van PSPSMI.

Je moet ook weten:

Aanvragen voor de toekenning van PSPSMI met een totale waarde van maximaal BGN 1.000 worden door de RZOK in behandeling genomen.

Aanvragen voor de toekenning van PSPSMI met een totale waarde gelijk aan of hoger dan BGN 1.000, worden door de NHIF in behandeling genomen.

Het voorschrijven van PSPSMI wordt uitgevoerd volgens de specificatie van de National Health Service met een code, zonder specifieke handelsnamen of bedrijven te specificeren.

Het is alleen mogelijk om aanvragen voor verlening van PSPSMI op papier in de RZOK in te dienen, wanneer de aanvraag om technische redenen niet elektronisch door LKK/TELK/NELK kan worden ingediend.

Als uw hulpmiddel, apparaat, voorziening of medisch hulpmiddel gerepareerd moet worden:

• U of een door u gemachtigde persoon dient een aanvraag voor reparatiewerkzaamheden (volgens model) in bij de directeur van het RZOK. U kunt de aanvraag ook per aangetekende post (retourbewijs gevraagd) versturen via een erkend postbedrijf;

• Een commissie van deskundigen in het ROC onderzoekt en keurt de aanvragen goed;

• De directeur van het RZOK geeft goedkeuring voor het verstrekken van PSPSMI of een gemotiveerde weigering. Er wordt een met redenen omklede weigering afgegeven in geval van niet-naleving van de voorwaarden gespecificeerd in de lijstspecificatie bij PSPSMI, die is gepubliceerd op de website van het Nationaal Ziekteverzekeringsfonds;

• Detailhandelaren die een contract hebben met de RZOK zijn verplicht reparatiewerkzaamheden aan de PSPSMI te leveren. Voor dit doel moet u of een door u gemachtigde persoon zich identificeren bij de door u gekozen handelaar door middel van een identificatiemiddel – TIN, LNCH, naam, nummer en datum van goedkeuring voor het verlenen van PSPSMI. Volgens vastgestelde criteria noteert de handelaar de uitgevoerde reparatieactiviteit in het gespecialiseerde softwareproduct.

Gestarte en onafgeronde procedure voor het verstrekken van PBM’s en reparatiewerkzaamheden tot 30 juni 2022.

De procedure voor het verstrekken van PSPSMI, inclusief de betalingen ervan, die op 30 juni 2022 is gestart en nog niet is afgerond, wordt onder het huidige bevel uitgevoerd door de ASP.

Als u vanaf 1 juli 2022 een document heeft afgegeven door LKK/TELK/NELK, waarin PSPSMI niet is gespecificeerd, volgens de goedgekeurde specificatie, kunt u uw hulpmiddel, hulpmiddel, faciliteit of medisch hulpmiddel ontvangen, na hun individuele vaststelling door LKK/TELK/NELK, en het is noodzakelijk om een ​​elektronische aanvraag in te dienen.

Hoe zullen mensen met een handicap die levenslange beslissingen en TELC/NELK/LCK-beslissingen/protocollen hebben ontvangen, na 1 juli 2022 de hulpmiddelen krijgen die ze nodig hebben?

Wat u moet doen als u een persoon met een handicap bent en in een van de volgende gevallen terechtkomt:

Als u vóór 1 juli 2022 een levenslange beschikking van TELC/NELK en een protocol/besluit van LKK/TELK/NELK heeft gekregen, moet u voor de toekenning een papieren aanvraag indienen bij het Regionaal Ziekenfonds van uw keuze (RHIOK). van PSPSMI.

De aanvraag kan persoonlijk of via een bevoegd persoon of via een erkend postbedrijf worden ingediend, met een ontvangstbewijs.

In het geval dat u de aanvraag heeft ingediend via een erkend postbedrijf, wordt er een medisch document bijgevoegd dat is afgegeven door een deskundige medische commissie – LKK/TELK/NELK, waarmee PSPSMI wordt voorgeschreven.

Bij indiening van de aanvraag, persoonlijk door u of door een bevoegd persoon, moet op de RZOK-locatie het door een deskundige medische commissie – LKK/TELK/NELK afgegeven medische document, waarmee PSPSMI wordt voorgeschreven, worden overhandigd.

Als u geen gespecificeerde PSPSMI heeft in het medische document afgegeven door een deskundige medische commissie – LKK/TELK/NELK, kunt u zelf een PSPSMI kiezen en aanvragen uit een door de Raad van Toezicht van de NHIF goedgekeurde specificatie, die zal worden gepresenteerd aan u door een medewerker van het NHIF.

Als u een levenslange beslissing van TELK/NELK of een beslissing/protocol van LKK/TELK/NELK heeft gekregen en u vóór 1 juli 2022 al een aanvraag voor de toekenning van PSPSMI bij ASP hebt ingediend, moet deze door ASP worden verleend volgens naar de huidige procedure.

Als u na 1 juli 2022 een besluit/protocol heeft afgegeven door de LKK/TELK/NELK, dient u persoonlijk of via een bevoegd persoon ter plekke een aanvraag tot toekenning van PSPSMI in te vullen bij de medische commissie van deskundigen. De aanvraag zal dan worden ingediend. via de informatiedatabank van de deskundige medische commissie ingediend bij het informatiesysteem van de NHIF (elektronisch).

Aanvragen voor de toekenning van PSPSMI zullen bij wijze van uitzondering op papier bij de RZOK kunnen worden ingediend, indien indiening vanwege technische redenen niet via de informatiedatabank mogelijk is. Aanvragen kunnen persoonlijk of via een bevoegd persoon worden ingediend bij de directeur van de RZOK, of per post, met ontvangstbevestiging, via een erkend postbedrijf.

Elke persoon met een handicap of een bevoegd persoon heeft recht op het ontvangen van de PBM’s die worden verstrekt door een medisch document op grond van Art. 73, par. 1 van de USSR binnen zes maanden na hun vaststelling.

Milena Vasileva

admin/ author of the article

Ik ben een getalenteerde en creatieve journalist, gespecialiseerd in het schrijven van artikelen. Mijn taak is om verschillende onderwerpen te onderzoeken, interviews af te nemen, gegevens te analyseren en hoogwaardige inhoud te creëren die de aandacht van lezers trekt en hen inspireert tot nadenken en actie

Loading...
Leomolenaar